کوزو اکاموتو

کوزو اکاموتو چه کسی بود؟

(به ژاپنی: 岡本公三)(به انگلیسی Kōzō Okamoto)

"کوزو اوکاموتو" در سال هزار و نهصد و چهل و هفت در ژاپن متولد شد. وی در جوانی در رشته گیاه شناسی به تحصیل مشغول شد و در بیست و چهار سالگی به ارتش سرخ ژاپن پیوست.
این سازمان که دارای ایدئولوژی انقلابی و ضد امپریالیستی بود، از میان جنبش دانشجویان ژاپن در هزار و نهصد و شصت و نه پدید آمد. انها اعتقاد داشتند که ما میتوانیم یک ابرقدرت منطقه ای و حتی جهانی باشیم. در پی حمله‌ی پلیس ژاپن به مقرهای ارتش سرخ، این گروه پایگاه عملیات خود را به غرب آسیا و اروپا انتقال داد.
ارتش سرخ که از تسلط رژیم صهیونیستی بر اراضی عربی در سال هزار و نهصد شصت و هفت خشمگین بود همکاری های خود را با مبارزان فلسطینی آغاز کرد.

در سی مه هزار و نهصد و هفتاد و دو ، کوزو اکاموتو به همراه "یاسویوکی یاسودا" و "سویوشی اکودایرا" از فرودگاه کشور پورتوریکو به فرودگاه بین‌المللی لُد (بن گوریون) در شهر اشغالی تل الربیع (یا همان تل آویــو) رسیدند
آن‌ها در فرودگاه هنگام تحویل گرفتن وسایلشان، مسلسل‌های خود را که درون بسته‌بندی لباس پنهان کرده بودند بیرون‌آورده و شروع به تیراندازی به سمت صهیونیست ها نمودند.

این عملیات حاصل همکاری "ارتش سرخ ژاپن"
و "جبهه خلق برای آزادی فلسطین" بود. در این عملیات بیست و پنج صهیونیست به هلاکت رسیده و هفتاد و یک نفر مجروح شدند . "یاسویوکی یاسودا" در اثر تمام‌شدن مهمات کشته‌شد. "سویوشی اکودایرا" با منفجرکردن یک نارنجک خودکشی کرد و "کوزو اکاموتو" هنگامی که می‌خواست به ترمینال فرودگاه فرار کند دستگیر شد.

مسئولیت این عملیات را ارتش سرخ ژاپن عهده‌دار شد و عملیات دیر یاسین نامیده شد. این نام‌گذاری نشانگر آن بود که این عملیات در پاسخ به جنایت سال هزار و نهصد و چهل و هشت اسرائیل در دیر یاسین انجام‌گرفته‌است.
 

دولت وقت ژاپن همان زمان با اعزام هیأتی به سرزمین های اشغالی از دخالت شهروندان خود در حمله مسلحانه به صهیونیست ها پوزش خواست و پیشنهاد پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان را مطرح کرد.

پس از سیزدہ سال یعنی در سال هزار و نهصد و هشتاد و پنج جبهه خلق فلسطین - شاخه فرماندهی کل (تشکلی که هم اکنون در مبارزه با تکفیری ها در سوریه فعال است) موفق شد در ازای تحویل دادن سه نظامی اسرائیلی که آنها را در جنوب لبنان اسیر کرده بود، هزار و صد و پنجاہ اسیر فلسطینی و عرب را آزاد کند. که در میان آنها نام "کوزو اوکاموتو" به چشم می خورد. (یکی از شروط فلسطینی ها برای تبادل اسرا ، آزادی این مبارز ژاپنی بود)
به گفته ی پزشک "جبهه خلق" این مبارز ژاپنی پس از رهایی از اسارت به دلیل تحمل سخت ترین شکنجه ها، قوای جسمی خود را تا حد زیادی از دست داده بود به طوری که توانایی استفاده از دستهایش و یا حمل قاشق غذاخوری را نداشته ، کمرش به شدت خم گشته و دهانش سیاه شده بود.
وی دچار اختلالات عصبی شده بود، دائم گریه می کرد و سروصداهای غیر عادی داشت.
در پانزدہ فوریهٔ هزار و نهصد و نود و هفت دولت لبنان پنج عضو ارتش سرخ ژاپن از جمله "کوزو اکاموتو" را به بهانهٔ جعلی‌بودن گذرنامه و تخلفات ویزا بازداشت کرد .

در واقع دولت لبنان تحت فشار ژاپن قصد تحویل آنان را داشت اما پس از اعتراضات مردمی از تحویل آنان به ژاپن صرف نظر کرد. در سی و یک ژوئیهٔ هزار و نهصد و نود و هفت توسط دادگاهی این پنج عضو ارتش سرخ ژاپن هر کدام به سہ سال زندان محکوم شدند .
بعد از اتمام دوران محکومیت چهارتن، یعنی همگی به جز "کوزو اکاموتو" به اردن و از اردن به ژاپن بازگردانده شدند .

در ان زمان دولت لبنان تحت فشار مردم مجبور شد به "کوزو اکاموتو" به دلیل شرکت داشتن در عملیات مقاومت و تحمل زندان‌های اسرائیل پناهندگی سیاسی اعطا کند.

کوزو اوکاموتو در لبنان مسلمان شده و "احمد الیابانی" (احمد ژاپنی) نامیده می شود و درحال حاضر در گوشه ای از حومه بیروت، تحت حمایت مبارزان فلسطینی زندگی می کند.

 

#جبهه_مقاومت
درود بر رزمندگان و نیروهای مقاومت

 

بیشتر بخوانید:

+ عماریون

+ ویکی پدیا

 « اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم،  التماس دعا »

( هیئت رهروان حجت (عج) محفل بسیجیان و محبّان اهل بیت علیه السلام )

Bookmark and Share