کلیپ صوتی میکس شده بسیار زیبا از فرمایشات رهبرانقلاب در رابطه با بعثت پیامبر اکرم (ص) :
تاریخ و زمان بعثت
نویسنده: سید هاشم رسولى محلاتى
درباره تاریخ بعثت رسول خدا (ص) در روایات و احادیث شیعه و اهل سنت اختلاف است و مشهور میان علماء ودانشمندان شیعه آن است که بعثت آن حضرت در بیست وهفتم رجب سال چهلم عام الفیل بوده، چنانچه مشهور میان علماء و محدثین اهل سنت آن است که این ماجرا در ماه مبارک رمضان آن سال انجام شده که در شب و روز آن نیز اختلاف دارند،که برخى هفده رمضان و برخى هیجدهم و جمعى نیز تاریخ آنرا بیست و چهارم آن ماه دانسته اند. (1) و البته در پارهاى از روایات شیعه نیز بعثت رسول خدا (ص) در ماه رمضان ذکر شده مانند روایت عیون الاخبار صدوق(ره) که متن آن این گونه است که:
وقتى شخصى به نام فضل از امام رضا علیه السلام مى پرسدکه چرا روزه فقط در ماه مبارک رمضان فرض شد و در سایر ماهها فرض نشد؟ امام علیه السلام در پاسخ او فرمود:
« لان شهر رمضان هو الشهر الذى انزل الله تعالى فیه القرآن..»
تا آنجا که میفرماید:«...و فیه نبى محمد صلى الله علیه و آله»-یعنى بدان جهت که ماه رمضان همان ماهى است که خداى تعالى قرآن را در آن نازل فرمود ...و همان ماهى است که محمد(ص)در آن به نبوت برانگیخته شد... (2) که چون مخالف با روایات دیگر شیعه در این باره بوده است.
مرحوم مجلسى احتمال تقیه در آن داده،و یا فرموده که باید حمل بر برخى معانى دیگرى جز معناى بعثت اصطلاحى شود،زیرا تاریخ بیست و هفتم ماه رجب بنظر آن مرحوم نزد علماى امامیه مورد اتفاق و اجماع بوده و گفته است:«...و علیه اتفاق الامامیة».
و اما نزد محدثین و علماى اهل سنت همان گونه که گفته شد مشهور همان ماه رمضان است (3) ،اگر چه در شب و روز آن اختلاف دارند،و در برابر آن نیز برخى از ایشان دوازدهم ماه ربیع الاول و یا دهم آن ماه،و برخى نیز مانند شیعه بیست و هفتم رجب را تاریخ بعثت دانسته اند. (4) و بدین ترتیب اقوال درباره تاریخ ولادت آنحضرت بدین شرح است:
1- بیست و هفتم ماه رجب و این قول مشهور و یا مورد اتفاق علماى شیعه و برخى از اهل سنت است (5) .
2- ماه رمضان(17 یا 18 یا 24 آن ماه)و این قول نیز مشهور نزد عامه و اهل سنت است (6) .
3- ماه ربیع الاول(دهم و یا دوازدهم آن ماه)و این قول نیز از برخى از اهل سنت نقل شده (7) .
و اما مدرک این اقوال: مدرک شیعیان در این تاریخ یعنى 27 رجب،روایاتى است که از اهل بیت عصمت و طهارت رسیده مانند روایاتى که در کتاب شریف کافى از امام صادق علیه السلام و فرزند بزرگوارش حضرت موسى بن جعفر علیه السلام روایت شده،و نیز روایتى که در امالى شیخ (ره) از امام صادق علیه السلام نقل شده است (8) و از آنجا که «اهل البیت ادرى بما فى البیت»گفتار این بزرگواران براى ما معتبرتر از امثال عبید بن عمیر و دیگران است.
و اما اهل سنت که عموما ماه رمضان را تاریخ بعثت دانسته اند مدرک آنها در این گفتار اجتهادى است که از چند نظر مخدوش و مورد مناقشه است،و آن اجتهاد این است که فکر کرده اند بعثت رسول خدا توام با نزول قرآن بوده،و نزول قرآن نیز طبق آیه کریمه:شهر رمضان الذى انزل فیه القرآن... (9) در ماه مبارک رمضان انجام شده،و با این دو مقدمه نتیجه گیرى کرده و گفته اند: بعثت رسول خدا (ص) در ماه رمضان بوده است، در صورتیکه هر دو مقدمه و نتیجه گیرى مورد خدشه است زیرا:
اولا - این گونه آیات که با لفظ «انزال» آمده بگفته اهل تفسیر و لغت مربوط به نزول دفعى قرآن کریم است - چنانچه مقتضاى لغوى آن نیز همین است - نه نزول تدریجى آن،و در اینکه نزول دفعى آن به چه صورتى بوده و معناى آن چیست.
اقوال بسیارى وجود دارد که نقل و تحقیق در اینباره از بحث تاریخى ما خارج است.و قول مشهور آن است که ربطى به مسئله بعثت رسول خدا (ص) که به گفته خود آنها بیشتر از چند آیه محدود بر پیامبر اکرم (ص) نازل نشد ندارد،و مربوط است به نزول دفعى قرآن بر بیت المعمور و یا آسمان دنیا - چنانچه سیوطى ودیگران در ضمن چند حدیث در کتاب در المنثور و اتقان از ابن عباس نقل کرده اند - و عبارت یکى از آن روایات که سیوطى آنرا در در المنثور در ذیل همین آیه از ابن عباس روایت کرده اینگونه است که گفته است:
« شهر رمضان و اللیلة المبارکة و لیلة القدر فان لیلة القدر هى اللیلة المبارکة و هى فى رمضان،نزل القرآن جملة واحدة منالذکر الى البیت المعمور،و هو موقع النجوم فى السماء الدنیا،حیث وقع القرآن،ثم نزل على محمد (ص) بعد ذلک فى الامر و النهى و فى الحروب رسلا رسلا» (10) .
یعنى ماه رمضان و شب مبارک و شب قدر که شب قدر همان شب مبارک است که در ماه رمضان است و قرآن در آن شب یکجا از مقام ذکر به بیت المعمور یعنى محل وقوع ستارگان در آسمان دنیا نازل شد و سپس تدریجا پس از آن در مورد امر و نهى و جنگها بر پیامبر اکرم (ص) فرود آمد.
و به این مضمون حدود ده روایت از او نقل شده است.
و متن روایت دیگرى که از طریق ضحاک از ابن عباس روایت کرده چنین است:
« نزل القرآن جملة واحده من عند الله من اللوح المحفوظ الىالسفرة الکرام الکاتبین فى السماء الدنیا فنجمه السفرة على جبرئیل عشرین لیلة،و نجمه جبرئیل على النبى عشرینسنة (11) .
یعنى قرآن یکجا از نزد خداى تعالى از لوح محفوظ به سفیران(فرشتگان) گرامى و نویسندگان آن در آسمان دنیا نازل گردید و آن سفیران در بیست شب تدریجا آنرا بر جبرئیل نازل کردند،و جبرئیل نیز در بیست سال آنرا بر رسول خدا نازل کرد.
و ثانیا - در مورد قسمت دوم استدلال ایشان که نزول قرآن را توام با بعثت رسول خدا (ص) دانسته اند. آن نیز مخالف با گفتار خودشان بوده و مخدوش است،زیرا عموم مورخین و محدثین اهل سنت معتقدند که نبوت و بعثت رسول خدا در آغاز بصورت رؤیا و در عالم خواب بوده و پس از گذشت مدتها که برخى آنرا شش ماه و برخى سه سال و برخى کمتر و بیشتر دانسته اند در عالم بیدارى به آنحضرت وحى شد و جبرئیل بر آن بزرگوار نازل گردید و قرآن را آورد.
و این جزء نخستین حدیث هاى صحیح بخارى است که از عایشه نقل کرده که گوید:
اول ما بدىء به رسول الله(ص)من الوحى الرؤیا الصادقهفى النوم و کان لا یرى رویا الا جاءت مثل فلق الصبح،ثمحبب الیه الخلاء فکان یخلو بغار حراء فیتحنث فیه اللیالىذوات العدد قبل ان ینزع الى اهله و یتزود لذلک،ثم یرجعالى خدیجه فیتزود لمثلها،حتى جائه الحق و هو فى غارحراء،فجاءه الملک فقال:اقرا...
و البته ما در آینده روى این حدیث و ترجمه آن مشروحا بحث خواهیم کرد،و این مطلب را تذکر خواهیم داد که در این حدیث جاى این سئوال هست که آیا عایشه این حدیث را از چه کسى نقل کرده و آیا گوینده حدیث رسول خدا (ص) بوده یا دیگرى،زیرا خود عایشه که در هنگام نبوت رسول خدا (ص) هنوز بدنیا نیامده بود و قاعدتا این روایت را از دیگرى نقل کرده است،ولى در اینجا از او نام نبرده...!
مگر اینکه بگویند: این اجتهاد و نظریه خود ایشان بوده که در اینباره اظهار کرده اند که در اینصورت این روایت خود عایشه است و نظریه او است که در اینباره اظهار داشته و از باب حجیت روایت خارج شده و مانند نظرات دیگر میشود که لابد براى امثال بخارى که کتاب خود را با امثال آن افتتاح و آغاز کرده حجیت داشته...و به هر صورت پاسخ این سئوال را باید آنها بدهند!
ولى این مطلب بخوبى از این حدیث معلوم میشود که میان نزول وحى بر رسول خدا و نزول قرآن فاصله زیادى وجود داشته و توام با یکدیگر نبوده و در نهایه ابن اثیر در ماده «جزء» در ذیل حدیث «الرؤیا الصالحة جزء من سبعین جزء من النبوة» (12) آمده است که گوید:
«و کان فى اول الامر یرى الوحى فى المنام و دام کذلک نصفسنة،ثم راى الملک فى الیقظة». (13)
و نظیر این گفتار را سیوطى در کتاب اتقان ذکر کرده (14) .
و بلکه برخى از ایشان فاصله میان بعثت رسول خدا (ص) و نزول قرآن را چنانچه گفتیم سه سال دانسته و به این مطلب تصریح کرده اند،که یکى از آنها روایت زیر است که ابن کثیر آنرا صحیح و معتبر دانسته و آن روایت امام احمد بن حنبل است که بسند خود از شعبى روایت کرده که گوید:
ان رسول الله (ص) نزلت علیه النبوة و هو ابن اربعین سنة،فقرن بنبوته اسرافیل ثلاث سنین،فکان یعلمه الکلمة و الشىءو لم ینزل القرآن،فلما مضت ثلاث سنین قرن بنبوته جبرئیل،فنزل القرآن على لسانه عشرین سنة،عشرا بمکة و عشرابالمدینة،فمات و هو ابن ثلاث و ستین سنة (15) .
و نظیر همین گفتار از دیگران نیز نقل شده (16) .
و البته ما اکنون در مقام بحث کیفیت نزول قرآن کریم و نزول دفعى و تدریجى و تاریخ نزول و بحثهاى دیگرى که مربوط به نزول قرآن است نیستیم،و اساسا آن بحثها از بحث تاریخى ما خارج است،و مرحوم علامه طباطبائى و دیگران در اینباره تحقیق و قلم فرسائى کرده اند که میتوانید به کتاب المیزان و کتابهاى دیگر مراجعه نمائید (17) و تنها در صدد پاسخگوئى به این استدلال بودیم که بعثت رسول خدا (ص) مقارن با نزول قرآن نبوده و از این راه نمیتوان تاریخ بعثت رسول خدا (ص) را بدست آورد.
پى نوشت:
2- عیون اخبار الرضا علیه السلام ص 361.بحار الانوار ج 18 ص 190.
3- سیرة النبویة ابن کثیر ج 1 ص 392.
4- بحار الانوار ج 18 ص 190 و ص 204-205 سیرة النبویة ابن کثیر ج 1 ص 392.
5- بحار الانوار ج 18 ص 190 و تاریخ الخمیس ج 1 ص 280 و 281.
6 و 7 - سیرة النبویة ابن کثیر ص 392.
8- بحار الانوار ج 18 ص 189 و 190.
9- سوره بقره آیه 185،البته آیات دیگرى هم مانند آیه انا انزلناه فى لیلة القدر وانا انزلناه فى لیلة مبارکه درباره تاریخ نزول قرآن وجود دارد ولى صراحتى درمورد نزول آن در ماه رمضان ندارد...
10- در المنثور ج 1 ص 189.
11- الاتقان ج 1 ص 69.
12- خواب خوب جزئى از هفتاد جزء نبوت است.
13- در آغاز کار وحى را در خواب میدید و این جریان شش ماه طول کشید،سپس فرشته را در بیدارى مشاهده کرد...
14- الاتقان ج 1 ص 70-71.
15- سیره نبویه ابن کثیر ج 1 ص 388.
16- الصحیح من السیرة ج 1 ص 194.
17- المیزان ج 2 ص 12-28.
منبع نوشته "تاریخ و زمان بعثت" : راسخون