شهر بردخون

بخش بُردِخون یکی از بخش‌های شهرستان دیر در استان بوشهر در جنوب کشور ایران است. مرکز بخش بردخون شهر بردخون (بردخون نو) است.

تقسیمات کشوری

  • بخش بردخون
    • دهستان بردخون
    • دهستان آبکش

مرکز بخش: شهر بردخون

روستاها به تفکیک دهستان

دهستان بردخون: بردخون کهنه - دمی‌گز جنوبی - دمی‌گز شمالی (دوپلنگو) - زیدون - سجادیه (احشام کهنه) - شیبرم - کالو - کمال‌احمدی - گزخون - نرکو - مل‌سوخته - حاج‌محمدی - کورک - مل‌گنزه.

دهستان آبکش: آبکش - احشام محمداحمدی - شهنیاء - کناری - مغدان - وحدت‌آباد.

موقعیت

بخش بردخون در جنوب غربی استان بوشهر قرار دارد. از مشرق و جنوب شرقی با بخش مرکزی شهرستان دیر، و از شمال و شمال شرقی با بخش کاکی شهرستان دشتی همجوار می‌باشد. در غرب و جنوب تا روستای کورک – آخرین روستای تابع جنوبی آن – در همسایگی خلیج فارس، گوش به نجوای موج‌ها سپرده‌است. این بخش تابع شهرستان دیر می‌باشد.

رودخانه مند از مرز شمالی آن می‌گذرد و به خلیج فارس می‌ریزد تا «خور زیارت» را تشکیل دهد. چهار خور معروف «خور منجو»، «خور خان»، «خور تهمادو» و «خور گرم» محل اصلی برای صید صیادان می‌باشد که با حدود ۲۰۰ فروند قایق مشغول امرار معاشند.

جمعیت

جمعیت بخش بردخون براساس سرشماری سال 1395 برابر با 11,113 نفر شامل 5,728 مرد و 5,385 زن (3030 خانوار) است. دارای دو دهستان به نام‌های بردخون و آبکش می‌باشد.

شهر بردخون مرکز بخش بردخون، پرجمعیت‌ترین نقطه بخش 5333 نفر جمعیت دارد. از حدود ۳۵ روستای بخش بردخون، ۳۰ روستا باقی مانده و از این تعداد تنها ۲۱ روستا دارای سکنه‌است و تنها شهر آن بردخون است. روستاهای بخش بردخون که امروزه مسکونی اند به ترتیب جمعیت: شهنیاء - مغدان - آبکش - بردخون کهنه - وحدت آباد - کناری - سجادیه (احشام کهنه) - جاشک - دمی گز جنوبی - دمی گز شمالی (دوپلنگو) - مل سوخته - کالو - گزخون - زیدون - نرکو - کمال احمدی - شیبرم - حاج محمدی - کورک - مل گنزه.

 

شاخص‌ها
  • منطقه حفاظت شده مند بطور کل در این بخش قرار دارد که حفاظت از محیط زیست منطقه را به عهده دارد. در جنوب رودخانه مند و حاشیه خلیج فارس می‌باشد. در این منطقه تعداد بسیاری آهو و دیگر گونه‌های جانوری و درختان حرا و دیگر گونه‌های گیاهی موجود است. اکوسیستم خشکی - آبی دارد و گونه لاک پشت نوک عقابی در جزایر آن کم نظیر است و انواع پرندگان دریایی از قبیل حواصیل، پرستوهای دریایی و ... در این منطقه به سر می‌برند.
  • رودخانه مند از رودخانه‌های طویل ایران است که از استان فارس سرچشمه می‌گیرد و در مرز بخش بردخون با بخش کاکی شهرستان دشتی به خلیج فارس می‌ریزد.
  • میدان گازی پارس شمالی مشترکا در بخش بردخون و بخش کاکی شهرستان دشتی می‌باشد. و مانند پارس جنوبی در عسلویه دارای ذخایر عظیم گاز می‌باشد.
  • امیر دیوان لقب امامزاده شاه فرج الله است که در دامنه کوه درنگ با بیش از هزار متر ارتفاع که از شمال به جنوب کشیده شده‌است و مرز شرقی بخش بحساب می‌آید. از نقاط زیارتی و دیدنی است که کوه و منطقه مورد نظر هم امیر دیوان نام گرفته‌اند.

شخصیت‌ها

  • علمای نامی بردخون: بردخون در یکی دو سده قبل حوزه علمیه داشته و از بزرگانی چون شیخ عبدالنبی بحرانی، سیدعلی رکنی حسینی، شیخ علی بحرانی و سید اسدالله رکنی حسینی می‌توان نام برد. حتی بعضی از شاعران و بزرگان دشتی از جمله فایز دشتی و ملاحسن کبگانی نیز برهه‌ای از عمرشان در بردخون کسب علم نموده‌اند.
  • آیت الله شیخ عبدالنبی بحرانی بردخونی دشتی عالم مجتهد و موسس مدارس علوم دینی در بردخون و بلاد دشتی.
  • آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری فرزند مرحوم حاج سید محمد، عضو جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه علمیه قم، امام جمعه موقت قم و نماینده استان بوشهر در مجلس خبرگان.
  • آیت‌الله حاج سید احمد رکنی از عالمان صاحب رای و نظر و اجتهاد و از فضلای حوزه علمیه قم.
  • مفتون بردخونی، سید بهمنیار حسینی از دوبیتی سرایان شهیر جنوب.
  • خالو حسین بردخونی همرزم رئیسعلی دلواری.
  • سردار شهید یوسف بردستانی از سرداران نامی دفاع مقدس.

جاذبه های گردشگری بردخون

بخش بردخون جاذبه های گردشگری زیادی نظیر منطقه حفاظت شده مند با گیاهان و جانوران کمیاب وحیات وحش منحصر به فرد، پارک ملی نخیلو، جزایر چهارگانه خان و نخیلو و ام الگرم و تهمادو بهشت پرندگان، رودخانه و پل مند، تپه های ماسه ای، مزارع گوجه فرنگی، امامزاده امیردیوان و کوه درنگ و امامزادها و زیارتگاه های مختلف در شهر و روستاها، سواحل دریا و جنگل های حرا، کنارهای بال بالو، بقایای قدیمی  است .

پارک جنگلی سجادیه و مناظر طبیعی و سرسبز شهر و روستاها، بوستان ولایت بردخون نیز آماده حضور هموطنان می باشد و به دلیل اینکه بردخون در مسیر جاده ساحلی بوشهر به دیّر قرار دارد و در آینده میزبان پروژه های عظیم پارس شمالی است شاهد پذیرش و ورود تعداد زیادی از مسافران بوده  که برخی درمدارس شهر و روستاها و عده ای نیز در پارک های شهر اسکان می یابند.

علاوه بر این وجود موزه زیبا و متنوع  مردم شناسی بردخون که شامل آثار و تاریخ گذشته  پدران ونیاکان مردم این دیار و صنایع گلیم بافی و جاجیم و عبابافی جذابیت های بردخون را بیش  از گذشته نموده  و مشتاقان زیادی را به سمت خود جذب کرده  است.

بردخون به دلیل زیرساخت ها و استعدادهای طبیعی و انسانی در آینده تبدیل به قطب اقتصادی و فرهنگی و کشاورزی و صنعتی کشور خواهد شد.

____________
مطالب مرتبط:
- مطاف بدون اسکله | معرفی جاذبه نادیدنی شیلات بوشهر
- پارک ملی نخیلو | معرفی جاذبه های گردشگری استان بوشهر
- گزارش تصویری از نمایشگاه مردم شناسی خالوحسین در بردخون
- سردارشهید شجاع دل بوشهری کیست؟ +تصاویر
- معرفی کامل شهر بردخون