نقشه

این خاک که میثاقگه رندان است - آرامگه امیر بس دیوان است
مقبول شود دعای حاجتمندان - در این درگه که خانه ی ایمان است
(استاد سیروس مهاجری)

شاه فرج الله مشهور به امیر دیوان از نوادگان امام زین العابدین (ع) و جد اعلای سادات دشتی است. اجداد وی در زمان خلافت مامون عباسی و به دعوت امام رضا (ع) از مدینه به شوش آمده بودند مقبره وی در تنگه ای از کوه درنگ در نزدیکی روستای جاشک قرار دارد. در جنوب شهر جاشک جاده ای فرعی از جاده اصلی خورموج_کنگان منشعب شده پس از طی حدود شش کیلومتر به آن امام زاده می رسد.

در سمت غرب و چسبیده به زیارتگاه امیر دیوان مقبره بی بی نور وجود دارد که عده ای اعتقاد دارند خواهر شاه فرج الله است. در اتاقی که ایشان مدفون است مردان حق ورود ندارند و تنها زنان به زیارت می روند و هر دوی آنان دارای خوارق عادت(کرامات اولیاء) میباشند.  

تاریخ پیدایش

محمد خان دشتی ، شاعر و ادیب نامی در مقدمه دیوان خود نوشته است :
در سده هفتم هجری ، همزمان با حکومت اتابکان سلغری در فارس، مردی به نام فارس بن شهبان، به دنبال رنجشی که در عربستان برایش پیش آمده از نجد عربستان به ایران مهاجرت کرد. اتابکان فارس ورود فارس بن شهبان را غنیمت شمرده، نواحی کنونی دشتی را برای سکونت او و خاندانش در نظر گرفتند. آن ها پس از ورود به منطقه، این سرزمین را به مناسبت نزدیکی آب و هوا و خاک به مأمن و مسکن اصلی خود و به واسطه وجود جلگه و دشت به دشتی نام گذاری نمودند، از آن پس اولاد و اعقاب فارس بسیار شد و در سرتاسر خاک پهناور و حاصل خیز دشتی مقیم شدند. در همین زمان بود که شاه فرج الله ملقب به امیر دیوان یعنی جد اعلای سادات ابوبکر سعد بن زنگی برای رفع غایله ای که در دشتی رخ داده بود عازم آن دیار شد و مردم مقدم او را گرامی داشتند و به احترام وی سو‍ء تفاهم های که پیش آمده بود پایان دادند. پس از بازگشت امیر دیوان به شیراز ، اتابک ، عنایت چندانی به او ابزار نکرد و نسبت به او خلف وعده نمود بنابراین شاه فرج الله امیر دیوان مجدداً به دشتی برگشت و تا آخر عمر در روستای ‹‹دروک›› از توابع ‹‹آبدان›› زاهدانه زیست. امیر دیوان که مورد احترام فراوان مردم منطقه بود به دوازده فرزند خود وصیت کرده بود که پس از مرگش او را در اطراف کوه های جاشک و کنار چشمه آب دفن کنند . این کوه ها بعد ها به نام امیر دیوان معردشتی به پیشنهاد اتابک فی شد و امروز بارگاه او زیارتگاه مشتاقان است، پسران امیر دیوان به مناطق مختلف دشتی و تنگستان مهاجرت کردند و امروز سادات دشتی مقیم منطقه دشتی و شهر ها و روستا های دیگر استان از اعقاب شاه فرج الله امیر دیوان می باشد.

امروز پنجشنبه 7 بهمن ماه 1396 مصادف با 27 ربیع الثانی 1438 برنامه کوهنوردی با حضور 2کلاس نهم از دبیرستان متوسطه اول شهید نجات الهی شهر بردخون و به همت پایگاه مقاومت صاحب الزمان (عج) برگزار شد؛ در این برنامه دانش آموزان نیمی از مسیر را با 2 مینی بوس از دبیرستان تا تابلو معدن بهار جاشک4 واقع در جاده آسفالته و نیمه کاره آبادراهان بردخون طی کردند و از آنجا با پیاده روی و کوهنوردی مسیر تا امامزاده را حداکثر در 2ساعت و نیم الحمدولله به پایان رساندند.
«تقبل الله»

+ گزارش تصویری از برگزاری برنامه کوهنوردی به امامزاده شاه فرج الله

- جهت مشاهده تصاویر در سایز اصلی روی آن کلیک کنید »

تصویر1:                                تصویر2:
کوهنوردی و پیاده روی     کوهنوردی و پیاده روی
تصویر3:                                تصویر4:
کوهنوردی و پیاده روی     کوهنوردی و پیاده روی
تصویر5:                                تصویر6:
کوهنوردی و پیاده روی     کوهنوردی و پیاده روی
تصویر7:                                تصویر8:
کوهنوردی و پیاده روی     کوهنوردی و پیاده روی
تصویر9:                                تصویر10:
کوهنوردی و پیاده روی     کوهنوردی و پیاده روی
   تصویر11:                                تصویر12:
کوهنوردی و پیاده روی     کوهنوردی و پیاده روی

     - پایان تصاویر -

 « اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم،  التماس دعا »

( هیئت رهروان حجت (عج) محفل بسیجیان و محبّان اهل بیت علیه السلام )

_______________________________________________________________________________
مطالب مرتبط:
- مطاف بدون اسکله | معرفی جاذبه نادیدنی شیلات بوشهر
- پارک ملی نخیلو | معرفی جاذبه های گردشگری استان بوشهر
- پخت غذای هریسه در بردخون (جهت نزول باران) +تصاویر
- گزارش تصویری از نمایشگاه مردم شناسی خالوحسین در بردخون
- معرفی کامل بخش بردخون