امام زمان عج

مجموعه پرسش و پاسخ های پیرامون امام زمان (عج)

 

[ پرسش : اکثر مذاهب و ادیان معتقدند که منجی آخرالزمان هنوز متولد نشده است، در ردّ قول این گروه چه جواب هایی می توان ارایه کرد؟ ]

یکی از امتیازات مذهب تشیع این است که مذهب زنده و جاودان است، چرا که قائل است امام حی و زنده دارد، ادیان دیگر یا رهبرانشان از دنیا رفته اند و یا هنوز متولد نشده اند تنها مذهبی که قائل است آخرین امام او زنده است و هستی به برکت او می چرخد، و تمام مشخصات آن امام را ضبط و ثبت نموده است، تشیع است، پروفسور «هانری کربن» دانشمند فرانسوی می گوید :« به عقیده ی من مذهب تشیّع تنها مذهبی است که رابطه هدایت الهی را میان خدا و خلق برای همیشه نگه داشته است و به طور مستمر و پیوسته، ولایت را زنده و پابرجا می دارد.

مذهب یهود، نبوت را که رابطه ای است واقعی میان خدا و عالم انسانی در حضرت کلیم ختم کرده، و پس از آن به نبوت مسیح و حضرت محمد (ص) اذعان ننموده و رابطه ی مزبور را قطع می کند، همچنین مسیحیان در حضرت مسیح متوقّف شده اند، اهل سنّت از مسلمانان نیز در حضرت محمد (ص) توقف کرده و با ختم نبوّت در ایشان دیگر رابطه ای میان خالق و مخلوق، موجود نمی دانند، تنها مذهب تشیّع است که «نبوّت» را با حضرت محمد (ص) ختم شده می داند، ولی «ولایت» را که همان رابطه هدایت و تکامل می باشد، بعد از آن حضرت و برای همیشه زنده می داند.»(1)

پاسخ: لازم است تفکیک شود که مراد از ادیان و مذاهب چیست؟ اگر مراد از ادیان و مذاهب، ادیان غیر اسلامی باشد، همه  ی آن ها قائل نیستند که منجی عالم هنوز به دنیا نیامده است، بلکه باید تفکیک شود.

1- مسیحیان: منجی را همان مسیح(پسر خدا) می دانند، که قطعا به دنیا آمده منتهی آنها می گویند به دار زده شده و دوباره زنده شده است.(2)

2 - یهودیان: می گویند هنوز متولد نشده است، ولی با دقت در متون دینی آنها(هرچند تحریف شده) که به ظهور پیامبر امّی وعده داده شده، و بیان نموده که نسلی از ذریه ی او، روزگار درازی خواهند زیست و آینده روشن تاریخ بشریت، بدست آن ها متحقق خواهد شد.(3)

3 - هندوها: در کتاب «وید» نام منجی را «منصور» گفته اند، و در روایت شیعیان در ذیل آیه ی ( انه کان منصورا)(4) نقل شده که مراد از منصور(5) همان مهدی است.(6) و همچنین در کتاب «جاماسب» شاگرد زردشت اوصافی ذکر شده برای منجی که فقط با روایات شیعه درباره ی امام زمان «عج» سازگاری دارد از جمله می گوید: «زمین را پر از داد کند و از داد وی باشد که گرگ با میش آب خورد»(7) چنانکه در روایات شیعه آمده «ولو قد قام قائمنا ... و اصطلحت السباع و البهائم»(8) با قیام حضرت ولی عصر «عج» درندگان و حیوانات در کنار هم زندگی می کنند در نتیجه به طور قطع نمی توان گفت همه ادیان قائلند که منجی به دنیا نیامده، و همچنین بشارت های عهدین نسبت به آمدن پیغمبر آخرالزمان، خود نوعی تایید بر گفته های مکتب آن حضرت است، و از جمله گفته های حضرت بیان غیبت و حیات حضرت مهدی «عج» است که در روایات شیعه وارد شده است، از این گذشته مسئله حیات حضرت مهدی «عج» یک مسئله یک مسئله درون دینی است، ضرورتی ندارد و منطقی هم نیست که برای کسانی که از ریشه دین ما را قبول ندارند اقامه دلیل شود، بلی برای اصل حقانیت دین اسلام و خاتمیت آن باید اقامه ی دلیل شود، که در جای خود اقامه شده و در نتیجه آن اثبات مسایل درونی دین اسلام، را هم در پی دارد.

آنچه مهم است این است که اصل مسئله ی ظهور منجی بعنوان مهمترین مطلب مورد اتفاق همه ی ادیان الهی می باشد(9) و مسئله ی تولد آن حضرت بعنوان بزرگترین شاخصه ی تشیّع مورد توجه دیگران قرار گرفته، و آثار سودمند آنرا بیان نموده اند چنانکه:

1. هانری کربن می گوید: «سرزمین ایران از دید اخروی، سرزمین انتظار است، قلمروی که در آن امام غایب دست اندر کار فرا رساندن ساعت موعود در زمان غیبت است».(10) واگر مراد از مذاهب و ادیان، مذاهب درون دینی باشد، ادلّه های فراوانی بر حیات امام زمان «عج» داریم، که اقامه آن هم برای اقناع مذاهب دیگر، و هم تقویت ایمان خودی ها لازم و ضروری می نماید، ما برخی از این ادلّه را در دو بخش ارایه می کنیم:

الف) دلایلی که به صورت کلی وجود امام زنده را در هر زمان لازم و ضروری شمرده اند که این گروه از ادلّه هم، دو دسته تقسیم می شوند:

1 - دلایل عقلی محض؛ دلایل عقلی که در لزوم بعثت انبیا، در تمام ادیان مخصوصاً اسلام بیان شده است همچون ضرورت وجود نبی را اقتضا می کند و کمال مطلق بودن خداوند، لزوم هدایت بشر به سعادت ابدی، دفع ظلم ... (11) آن ادلّه در امامت هم جاری و ساری است، مخصوصاً در اسلام که، نبوّت خاتمه یافته است، و حکمت الهی اقتضا می کند، که این خاتمیت توأم با نصب امام در هر زمان باشد، آنهم امامی که زنده باشد، در نتیجه در این زمان هم وجود امام زنده و حیّ در بین جامعه بشری لازم و ضروری می باشد.(12) والا اگر امام زنده نباشد با نظام احسن بودن هستی، و کما مطلق بودن خداوند سازگاری ندارد.

2 - دلایل نقلی؛ که فهرست وار به برخی از آنها اشاره می شود:

1 - امام واسطه فیض الهی و قلب عالم امکان است؛ اگر زمین لحظه ای از حجت خدا و امامِ زنده خالی باشد از هم می پاشد و فرو می ریزد، چنانکه امام صادق «ع» فرمود: «اگر زمین بدون وجود امام بماند ساکنان خود را در کام خود فرو می برد»(13)

ابن ابی الحدید از علی «ع» نقل می کند که حضرت فرمود: «زمین خالی از حجّت از نیست، خواه ظاهر و آشکار و یا در پس پرده غیبت و پنهان».

و ابن حجر عسقلانی یکی از علمای اهل سنّت این نظر را نیز تایید نموده است.(14)

2. همراهی قرآن و پاسداری آیین خدا، از حدیث ثقلین: که تواتر آن بین مسلمین قطعی است نکاتی استفاده می شود از جمله اینکه قرآن و اهل بیت هیمشه همراه یکدیگرند و جدایی ناپذیرند «لن یفترقا» (15) لذا باید هیمشه امام زنده ای در هر زمان در کنار قرآن وجود داشته باشد، تا مضمون حدیث تحقق پیدا کند، و همچنین پاسداری و صیانت از قرآن آئین خدا می طلبد که هیمشه امام زنده ای وجود داشته باشد، علی «ع» می فرمایند: «هرگز روی زمین از قیام کننده ای یا حجّت و دلیلی، خالی نمی ماند ... تا دلایل و اسناد روشن الهی از بین نرود و به فراموشی نگراید.(16)

3. وجود شب قدر دلیل وجود امام زنده در هر عصر و زمان: چرا که نزول تقدیرات یکسال می طلبد نبی و یا امامی را که تقدیرات را از عالم اعلی دریافت (وتلقی) نماید، چنانکه پیامبر اسلام «ص» به ابوبکر و عمر فرمود: تقدیرات (هر سال در شب قدر) بر چه کسی نازل می شود؟ گفتند: بر شما یا رسول الله، فرمود: آیا شب قدر بعد از من ادامه دارد، گفتند: بلی، فرمود: در آن وقت تقدیرات بر چه کسی فرود می آید؟ گفتند: نمی دانیم، فرمود: بدانید بر این شخص (اشاره فرمود به علی «ع») نازل می شود ...(17) با توجه به این که ائمه «ع» توسط امام سابق به عنوان امام معرفی می شوند و از طرف خداوند تعیین شده اند، بعد از علی «ع» بر ائمه ی دیگر تا می رسد به این زمان، چون شهادت امام حسن عسگری «ع» از مسلّمات تاریخ است بعد از ایشان، باید امام زنده ای باشد تا تقدیرات بر او (و قلب مبارکش) نازل شود، و حوادث یکسال را دریافت نماید. چنانکه علی «ع» فرمود: «لیله القدر در هر سال وجود دارد که تقدیرات یکسال بر والیان بعد از پیامبر «ص» نازل می شود، گفته شد ولایت امر چه کسانی هستند؟ فرمود: من و یازده نفر از نسل من.(18)

ب) دلایلی که به صورت خاص نشانگر تولّد، و زنده بودن منجی و مهدی موعود (عج) می باشد:

1 - ثبت تاریخ تولد ولادت، مکان و زمان و ... حضرت در تاریخ به صورت متواتر، مستند ترین گزارش در این زمینه، از طرف «حکیمه خاتون» عمه حضرت عسگری «ع» رسیده که از نزدیک شاهد تولد حضرت مهدی «عج» بوده که در اوان سپیده دم جمعه نیمه شعبان سال 255 هـ . ق مطابق 868 میلادی در شهر «سامرّا» در خانه امام حسن عسکری دیده به جهان گشود(19) و همچنین عده زیادی به دیدار حضرت مهدی «عج» در زمان خود امام حسن عسکری «ع» نایل شده اند که دانشمندان ما جریان این دیدار ها را به صورت گسترده گزارش کرده اند.(20) از جمله دیدار چهل تن از اصحاب امام حسن عسکری «ع» که آن حضرت به آنها فرمود: می خواهید به شما بگویم برای چه اینجا آمده اید؟ همه گفتند: بفرمایید.

فرمود: برای این که از حجّت و امام پس از من بپرسید. گفتند: بلی، در این هنگام پسری نورانی همچون پاره ی ماه که شبیه ترین مردم به امام عسکری «ع» بود وارد مجلس شد حضرت با اشاره به او فرمود: این امام شما بعد از من و جانشین من در میان شما است و...(21) از این گذشته تعداد قابل توجهی از مورخان اهل سنّت هم، تولد آن حضرت را در کتب خود ذکر کرده اند، و آنرا یک واقعیت دانسته اند، بعضی از پژوهشگران بیش از صد نفر از آنان را معرفی کرده اند، (22) با جمع قول شیعیان، و صد نفر از علمای اهل سنّت تواتر قطعی بدست می آید که حضرت مهدی «عج» زنده و حیات دارند، و سالها قبل متولّد شده است و مؤید این مسئله وجود نایبان خاص (23) و تشرّف عده ی زیادی از بزرگان و انسانهای وارسته در طول تاریخ به محضر آن حضرت است که تعداد آنها فوق حدّ تواتر می باشد.(24)

نوعاً برای اثبات قضایای تاریخی، به یک نقل و چند نقل اکتفا می شود، و حال آنکه در باره ی تولّد و زنده بودن آن حضرت و تشرّف به محضر او نقل بیشماری وجود دارد.

نتیجه این شد که هم دلایل عقلی و هم نقلی، و هم وقایع تاریخی تولّد، و حیات آن حضرت را به طور مسلّم ثابت می کنند.

 

معرفی منابع برای مطالعه بیشتر:

1 – ادیان و مهدویت، محمد بهشتی.

2 – مصلح حقیقی جهان، سیّد محمد تقی مقدم.

3 – مهدی آخرین امید جهان، علی دوانی.

4 – الزام و الناصب فی اثبات حجه الغائب، ج1، علی حائری یزدی.

5 – امام مهدی آخرین پناه، حسین فریدونی.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

 

1 – سالنامه 2 / مکتب تشیّع / مصاحبات استاد علامه طباطبایی «قدس سره» با پروفسور هانری کربن، درباره ی شیعه (1339) / ص 20 / به نقل از سیره ی پیشوایان / تألیف مهدی پیشوایی.

2 – ا-ک / او خواهد آمد / (چاپ هشتم) / ص 73-58 / و مجله ی انتظار / شماره 1 / ص175.

3 – مجله ی انتظار / شماره ی 1 / ص 175.

4 – اسراء / آیه ی 33.

5 – بشارات عهدین / ص245 / به نقل از پیشوای دوازدهم / موسسه در راه حق / (چاپ دهم 1376) / ص8.

6 – محدث نوری / نجم الثاقب / ص47.

7 – بشارت عهدین / ص258 / به نقل از پیشوای دوازدهم / ص9.

8 – صافی گلپایگانی / منتخب الاثر / ص473.

9 – مجله ی انتظار / شماره ی 1 / سال اول / ص171.

10 – مجله ی انتظار / شماره ی 2 / ص 129.

11 – شیخ محمد رضا مظفر / بدایه المعارف الالهیه / شرح از محمد محسن خرازی / (قم، موسسه النشر الاسلامی، چاپ اول) / ج2 / ص25 و ر.ک: محمد تقی مصباح / آموزش عقاید / (تهران شرکت چاپ و نشر بین المللی سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ سوم، 1 / (1371) / ص177-180 و همچنین ر.ک: علّامه حلّی / کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد / (قم، موسسه نشر اسلامی، چاپ پنجم، 1415 هـ . ق) / ص353-355.

12 – آموزش عقاید / (پیشین) / ص306.

13 – صدوق، کمال الدین / (قم، موسسه نشر الاسلامی) / ص202 / باب 21.

14 - «و فی صلاه عیسی خلف رجل من هذه الامه مع کونه فی آخرالزمان و قرب قیام السائد، دلاله للصحیح من الاقوال ان الارض لاتخلو عن قائم لله بحجّه» / احمد بن علی بن حجر عسقلانی، فتح الباری شرح صحیح البخاری / (بیروت دارالمعرفه) / ج6 / ص494.

15 – آیت الله مکارم شیرازی / با همکاری جمعی از دانشمندان / پیام قرآن / (قم انتشارات نسل جوان، چاپ دوم، 1374) ج9 / ص75.

16 – ابن ابی الحدید / شرح نهج البلاغه / (قاهره، داراحیاء الکتب العربیّه، 1960 م) / ج18 / فصل دوم – ولادت حضرت مهدی «عج».

à خطبه 147

17 – یعقوب کلینی / اصول کافی / ترجمه سید هاشم رسولی / (تهران، انشارات علمیه اسلامیه، چاپ چهارم) / ج 1 / ص363.

18 – حرّ عاملی / اثباه الهداه / ج 2 / ص 298 / به نقل از بدایه / ج 2 / ص 127.

19 – محمد باقر مجلسی / بحار الانوار / (دار التّراث العربی) / ج 51 / ص 16-15 و ص 25؛و ر.ک: اصول کافی / ج 1 / ص 514؛ و صدوق / اکمال الدین / ج 2 / ص 97 و 106؛ و غیبت شیخ طوسی / ص 128-124.

20 – صدوق / کمال الدین / (قم، موسسه النشر الاسلامی، 1405 هـ . ق)؛ و ر.ک: ینابیع المودّه / (بیروت، موسسه الاعلمی للمطبوعات) / ج 3 / ص 125؛ و ارشاد مفید / ص 351-350.

21 – شیخ طوسی / الغیبه / (تهران، مکتبه نینوی الحدیثه) / ص 141؛ و ر.ک: شیخ سلیمان قندوزی / ینابیع المودّه / (بیروت،  355.

22 – فقیه ایمانی / مهدی / مهدی منتظر در نهج البلاغه / (اصفهان، کتابخانه ی عمومی امیرالمومنین – علیه السلام-) ص 39-23؛ و مهدی پیشوایی / سیره ی پیشوایان / ص 667 / منابعی را که به این حقیقت اعتراف دارند چنین نامی می برد: ابن حجر هیثمی / الصواعق (ط 2، قاهره هـ .ق) ص 208، شیراوی / الاتحاف بحب الاشراف  / (ط2، قم، منشورات الارضی، 1363 هـ .ش) ص 179؛ محمد امین بغدادی سویدی / سبائک الذهب فی معرفه قبائل العرب، (بیروت، دار صعب) / ص 78، مومن شبلنجی / نور الابصار / (قاهره، مکتبه المشهد الحسینی) / ص 168؛ شیخ محمد صبان اسعاف الاغبین / (در حاشیه نورالابصار) / ص 141؛ ابن اثیر / الکامل فی التاریخ / (بیروت، دار صادر) / ج 7 / ص 274 (حوادث سال 260)؛ حمد الله مستوفی / تاریخ گزیده / (چاپ دوم، تهران، انتشارات امیر کبیر)؛ ینابیع الموده / (بیروت،موسسه الاعلمی للمطبوعات) / ج 3 / ص 36.

23 – سیره ی پیشوایان / (پیشین) / ص 675.

24 – بحار / ج 53 / ص 323؛ و ج 52 / ص 89-6.

 

" تعجیل در فرج آقا و مولامون حضرت مهدی (عج) 3 صلوات "

 

لطفا اگر ایراد و مشکلی در تایپ اون دیدید در قسمت نظرات اعلام کنید تا اصلاح بشه...


منبع متن: کتاب 200 پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان (عج) / انتشارات نغمات / ص41

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

پست های مرتبط :

آیا اهل سنّت به امام مهدی (عج) اعتقاد دارند؟
مشخصات ظاهری امام زمان (عج) را بطور خلاصه بیان کنید؟
مهدویت یعنی چه و شامل چه موضوعاتی است؟؟
آیا شناخت امام زمان (عج) لازم است؟
مجموعه پرسش و پاسخ های پیرامون امام زمان (عج)

 

Bookmark and Share