ساحل اسکله خورخان بردخونمنطقه ساحلی خورخان که بنا به گواهی تاریخ و ساکنین قدیم این دیار قبل از انقلاب اسلامی اداره گمرک در آن مستقر بوده و تخلیه کالا در آن صورت میگرفته (نزدیک ترین نقطه صیدگاه مطاف به مرکز استان است) اما با این وجود که 39سال از عمر انقلاب میگذرد و ٧٣ فروند قایق صیادی، ١٥ فروند قایق تفریحی و بیش از ٥٠ قایق بدون مجوز در این منطقه به همراهی بیش از ٤٠٠ نفر صیاد مجبور به استفاده از امکانات و روش های ماقبل تاریخ جهت صیادی و تخیله بار هستند!
طرح اسکله خورخان بخش بردخون از مصوبات سفر استانی دولت دهم بود که قرارداد اجرای آن توسط وزیر جهاد کشاورزی در سال 91 به پیمانکاری قرارگاه خاتم کلید خورد اما به دلایلی غیرموجه عملیات اجرایی آن ادامه نیافت تا اینکه با پیگیری شیلات و حجت‌الاسلام موسی احمدی (نماینده مردم جنوب استان در مجلس شورای اسلامی) عملیات ساخت این اسکله با پیمانکاری جدید در خرداد 94 از سر گرفته شد.
شاید از نظر دولت اسکله خورخان به لحاظ بعد مسافتی که با نزدیک ترین بزرگراه و یا مرکز شهرستان دارد از همان ابتدا صرفه اقتصادی نداشت و هم اکنون نیز اولویتی در بودجه های دولت ندارد چرا که نبود بودجه مرتب از سوی پیمانکار پروژه تکرار و روند اجرایی برای مدتی متوقف می شود؛ ولی لازم به یادآوری نیست برای مردم مرزدار بخش 11هزارنفری بردخون با 3هزارخانوار که بهترین منبع درآمد آنها کاشت گوجه فرنگی با نرخ کیلویی 200تومان هست! (لینک خبر) هزینه گزافی نیست اگر بخشی از مالیات نداده شرکت های نفتی حوزه دیر کنگان جم بعنوان بودجه اسکله شان پرداخت شود. تنها راه نجات که از یکی از صیادان بردخونی در تماس با دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در دیر گفت: اسکله خورخان آرزوی دیرینه مردم بردخون بویژه صیادان بوده است تا بتوانند با داشتن آن پناهگاه امن برای شناورهای خود داشته باشند.

ساحل اسکله خورخان بردخون

برای شروع و جبران 39 سالی که از انقلاب اسلامی گذشته و صیادان بخش بردخون که هر روز تابستان و زمستان آن مجبور به حمل بشکه های سوختی و گاری های حمل صید بودند مسئولین بنشینند و بشنوند درد دل صیادانی که تکرار میکنند: شیلات تهران حق ندارد صیدگاه آنان را به هر دلیل و قیمت به کشتی های چینی واگذار کند، شیلات بوشهر باید با صید بی رویه ترال لنج و کشتی های صیادی برخورد کند، محیط زیست بوشهر جهت حفاظت از لاکپشت ها و دولفین های گوژ پشت میتواند از نظارت بر شرکت متانول دیّر شروع کند و...

جالب تر آنکه بنا به گواهی تاریخ در خورخان قبل از انقلاب اداره گمرک مستقر بوده و در همین خورخان بدون اسکله ترخیص کالا صورت میگرفته اما امروزه بنا به دلایلی که گفته شد شاهد خانه نشینی و فقر صیادان خورخان و یا مهاجرت از بردخون به شهر های ساحلی دیگر هستیم. صیادان بردخون ازبابت نداشتن اسکله و موج شکن متحمل خسارت های جانی و مالی زیادی شده اند و مسئولان باید هر چه زودتر این اسکله را به بهره برداری برسانند.
بله کار ساخت اسکله و موج شکن باتلاش ها و پیگیری های مسئولان و دلسوزان آغاز شده اما طبق تصاویر روند کار به قدری کند و سخت پیش می رود والبته گاهی نبز متوقف شده که بیم آن می رود تا پایان سند تحول 1404 نیز صیادان بردخون قدم بروی اسکله خورخان نخواهند گذاشت.

نماینده مردم بردخون در مجلس شورای اسلامی از سال 1394 سرکار خانم سکینه الماسی هستند که اگر عکس بازدید های ایشون از روند ساخت اسکله و جلسه با صیادان بردخون را کنار هم بگذاریم میتوان نمایشگاهی عکسی برای عید نوروز صیادان دایر کرد ولی اسکله ای از آن پیگیری ها ایجاد نشده.

نقشه اسکله های استان بوشهر از جزیره شیف تا کنگان
نقشه اسکله صیادی بوشهر

بخش بردخون با 11 هزار نفر جمعیت در فاصله 150 کیلومتری جنوب مرکز استان بوشهر قراردارد که نزدیک ترین ساحل به صیدگاه مطاف را داراست و جزایر تهمادو، ام الگرم و نخیلو از جزایر مهم و گردشگری استان بوشهر در این منطقه واقع است.

پ.ن: ما که دست رو دست نمیزاریم همین الانم هر وقت می ریم دریا یه سطل شن برا اسکله می بریم، بلاخره درست میشه تا 1404 نشد میریم تا سند 1504 :|
____________
مطالب مرتبط:
- پارک ملی نخیلو | معرفی جاذبه های گردشگری استان بوشهر
- نتایج انتخابات شورای اسلامی بخش بردخون 1396 + پوستر ها
- گزارش تصویری از نمایشگاه مردم شناسی خالوحسین در بردخون
- سردارشهید شجاع دل بوشهری کیست؟ +تصاویر
- معرفی کامل بخش بردخون