پخت غذای هریسه

(هَ سَ) [ ع . هریسة ] (اِ.) هلیم (حلیم ) غذایی تهیه شده از گوشت و گندم پخته شده و لِه شده . لغت نامه دهخدا: هلیم . [ هََ ] (اِ) به فارسی عبارت از مرق و گوشت و گندم مهراء پخته است و در افعال مانند هریسه . (حکیم مؤمن ). خوراکی است که از بلغور و گوشت پزند و در ضمن پختن پیوسته به هم زنند تا لعاب گیرد و سپس بر آن روغن و گونه ای از ادویه ٔ معطر (بیشتر دارچین ) ریزند.

هریسه غذایی است که از پختن غلات یا حبوبات همراه با آب یا شیر تهیه می شود که ممکن است در آن شکر یا گوشت هم استفاده گردد و طوری پخته  می شود که به قوام عسل یا مانند آن درآید به نحوی که گوشت و گندم ازهم تشخیص داده نمی شود.

این غذا ممکن است در سایر شهرها و روستاها نام دیگری داشته باشد اما مواد تشکیل دهنده و طرز تهیه آن یکسان است و تفاوتی ندارد.

در سرزمین خشک  جنوب آب از اهمیت حیاتی برخوردار است و نیاز به آب در زندگی و قوت مردم و آشامیدن این عنصر را  ارزشمند کرده است. در این سرزمین رودخانه یا آب جاری وجود ندارد و تنها امیدشان  به باران  است که اگر بارش باران تا آذرماه با تأخیر روبرو شد مردم دست به دعا برداشته و آیین‌ها و مناسکی را برای نزول باران انجام می دهند.

از گذشته های دور مردم بردخون بر اساس باور قلبی زمانی که از وقت باران می گذشت آیین های طلب باران را اجرا می کردند و از خداوند بارش باران را می خواستند و با دعا و زاری باران طلب می کردند که اغلب اوقات در حین اجرای برنامه، باران نازل می شد.

مراسم گلی، نماز و دعای باران و پخت نذری از این قبلیل بوده و پس از سالها، امسال نیز برهمین اعتقاد اقدام به پخت هریسه کردند که امیدوارند شاهد نزول رحمت الهی باشند.

برای آماده کردن این نوع غذا ابتدا تعدادی از مردم دورهم جمع می شوند و با هماهنگی تقسیم کار می کنند و هریک وظیفه ای برعهده می گیرند.

برخی برای جمع آوری پول و تعدادی برای آماده کردن موادغذایی، افرادی نیز برای آماده سازی محل پخت غذا اقدام می کنند و خلاصه هرکسی سهمی از این کار به عهده می گیرد و در مدت چند روز پس از مقدمه سازی، غذا آماده و بین مردم تقسیم می شود.

امسال نیز تعدادی از مردم و جوانان بویژه هیات متوسلین به اباعبدالله الحسین شهر بردخون  به صورت خودجوش و مردمی از 5دی دست به کار شدند و در مدت5روز همه کارها را انجام دادند و بالاخره10دی هریسه آماده و بین مردم توزیع شد.

بنا به گفته یکی از دست اندرکاران پخت هریسه در بردخون محل پخت حسینیه هیات متوسلین به اباعبدالله الحسین شهر بردخون  قرار گرفت تا ازوسایل آشپزی آن برای پخت استفاده شود.

مواد هریسه شامل500کلیوگرم گندم،150 کیلوگرم گوشت قرمز، 100کیلوگرم نخود،70 کیلوگرم پیاز و 16کیلوگرم نیز روغن در پخت این غذا استفاده شد و 30نفر در مدت یک شبانه روز برای آماده سازی و پخت هریسه زحمت کشیدند.

مبلغ55میلیون ریال برای تهیه، آماده سازی و پخت هریسه در بردخون هزینه شد که از محل کمک های مردم تأمین شده بود.

این غذای نذری پس از اذان صبح و اقامه نماز بین مردم توزیع گردید و در ظرفی که مردم با خود همراه داشتند ریخته می شد تا با اعضای خانواده استفاده کنند.

در هنگام پخت و توزیع هریسه دعاها و اشعاری برای طلب باران خوانده می شد که حاضران نیز آمین می گفتند و از خدا می خواستند به زودی باران رحمتش را بر آنان نازل کند.

از سالهاپیش مرسوم بوده که مردم پس از پختن هریسه شاهد باران و آبادانی در منطقه بوده اند و سالی همراه با نعمت و فراوانی داشته اند که به دلیل نیت و اخلاص مردم بوده  و الان نیز امیدوارند که خداوند باران و نعمتش را بر آنان ارزانی دارد.

بسیاری از افراد که نذر یا حاجتی داشتند نیز با حضور در محل پخت هریسه، تلاش می کردند در آماده کردن آن مشارکت کنند تا خداخواسته هایشان را اجابت کند و مدام ذکر صلوات و طلب و استجابت باران بر لب داشتند.

متن خبر به نقل از: وبلاگ اطلاع رسانی بردخون

پنجشنبه 9 دیماه 1395 مصادف با 29 ربیع الاول 1438 به سبب کمبود بارش و خواست قلبی مردم مبنی بر بارش باران به توفیق خدا پخت غذای نذری هریسه با کمک نقدی خیرین شهر پس از قرائت قرآن با حضور و استقبال بسیجیان، محبان اهل بیت (ع) و مردم خون گرم بردخون الحمدولله برگزار شد.
«تقبل الله»

+ گزارش تصویری از پخت غذای هریسه در شهر بردخون

- جهت مشاهده تصاویر در سایز اصلی روی آن کلیک کنید »

تصویر1:                                                           تصویر2:
پخت غذای هریسه     پخت غذای هریسه
تصویر3:                                                           تصویر4:
پخت غذای هریسه     پخت غذای هریسه
تصویر5:                                                           تصویر6:
پخت غذای هریسه     پخت غذای هریسه
تصویر7:                                                           تصویر8:
پخت غذای هریسه     پخت غذای هریسه

- پایان تصاویر -

 « اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم،  التماس دعا »

( هیئت رهروان حجت (عج) محفل بسیجیان و محبّان اهل بیت علیه السلام )

_______________________________________________________________________________
مطالب مرتبط:
- تئاتر گرداب در شهر بردخون برگزار شد +8عکس
- مراسم جشن ولادت حضرت زینب (س) برگزار شد +گزارش تصویری
- مسابقات فوتبال دیجیتال PES2016 برگزار شد+ تصاویر
- 30مین سالگرد شهادت سردارپاسدار یوسف بردستانی در بردخون +عکس
-
مراسم جشن ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) +عکس